Slik kommer du igang med skisesongen
skikurs-sprek-hverdag

Skisesongen er allerede igang for mange, mens noen må vente noen uker til før det er skikkelig vinter. Uansett så vil snart skiløypene fylles opp av mosjonister og erfarne skiløpere. Noen har sikkert holdt skiformen vedlike med rulleski og løping med staver, mens for andre er det 6-8 måneder siden forrige gang man hadde ski på bena. 

Når man skal igang med en ny skisesong kan det være lurt å ha et mål med det man gjør og være bevisst på hva man ønsker få ut av skituren. I starten bør ting foregå rolig med fokus på riktig skiteknikk. Er det lenge siden man har gått på ski eller er usikker på om man går så bra på ski som man har potensiale til så kan det være lurt å melde seg på et skikurs. 

Langrenn kan være effektiv trening hvor man bruker mye av kroppens muskulatur og samtidig får opp pulsen, men det kan også brukes til å gå en rolig tur hvor man nyter naturen. Er man ute etter å få en treningseffekt vil det være lurt med en kombinasjon av rolige langturer og mer intensive økter som f.eks intervalltrening. Skal man gå en rolig skitur kan det være lurt å planlegge turen enten basert på hvor lenge man skal gå eller en runde man skal gå. 

Variasjon av intensitet, lengde og aktiviteter er også sentralt for å holde motivasjonen oppe gjennom hele sesongen. Gå lengre turer, kortere turer, gå fort på ski, rolige turer, bytt gjerne på hvor man går og varier mellom aktivitetene. 

Vil du bli bedre på ski? Klikk her for å delta på vårt skikurs

Lykke til med skiturene!

No Comments
Leave a Reply